fredag 25 mars 2011

bodil svensson

det finns aldrig ngn annan som heter bodil. bodil är för det mesta bara jag, eller möjligen ngn underbetald lågstadielärare, skolsköterska eller bibliotekarie. men nu har jag gjort lite efterforskning för att kunna höja mitt namn (och självförtroende).

Bodil Ipsen (1889–1964) var en dansk skådespelerska och director (kan inte komma på det svenska ordet). hon är en av de största stjärnorna genom dansk filmindustri. hennes karriär började med stumfilm men det var som director (har fortfarande inte kommit på ordet) som hon blev kändast. hon tillsammans med bodil kjer har givit namn åt det danska filmpriset the Bodil award.

Bodil Kjer (1917–2003) var oxå skådespelerska. status: primadonna. titel: lady of danish theater.hon var med i en massa filmer och fick priser för bästa skådespelerska och för Best Supporting Actress (bästa stöttande skådespelerska..)she accepted an honorary Bodil for lifetime achievement. (fattar det inte men det låter bra. jag är oxå bodil for lifetime eller?)

sicka kvinnor va, och sicka bodilar. kan inte riktigt höra det framför mig. det är ju bara en massa coola och fräcka namn och ropas upp. trodde att bodil var dömd för att bli en i den gråa massan. men icke!!

nu ska jag bara ta reda på vad bodil svensson kan göra med sitt liv. kanske ngn en dag kommer att skriva såhär:

bodil svensson (1988-2088) var en enastående pedagog...man blir väl inte så stor genom att lära ut... ok, var en helt unik koreograf inom svensk danshistoria. har gjort kända stycken såsom diskaren, kallepånken och du och jag och mjölken (?). dog under en stor bodil gala i new york på sin 100 års födelsedag. bodil har gett namn åt de svenska danspriset för bästa pedagog, svenska bodil priset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar