söndag 13 juni 2010

jag ska aldrig bli en bitter pensionär!

gud va jag hatar gamla bittra käringar och gubbar!! utifallatt jag skulle hamna i en onödigt svår knipa har jag nu slagit upp de ord jag behöver;

käring - altes weib
satkäring - böses weib, hexe, drachen
gubbe - alter mann
bitter - bitter
gammal - ältlich, alt
trög - verkalkt
svag - schwach
område - gebiet
misstag - Irrtum
missbelåten - unzufriden
missköta - vernachlässigen
kritisera - nörgeln
gnälla - schimpfen

och med dessa ord kan jag få fram meningar av detta slag;
deine böses hexe, du bist nur ein ältlicher verkalkt weib! es ist ein Irrtum zu nörgeln mich. du bist unzufrieden, aber das bedeutet nicht das ich habe etwas vernachlässigen. du hast keine leben und alles was du macht ist nur schimpfen auf uns wie lebt unsere leben. (för nej jag tänker inte kalla dem vid sie, det har de inte gjort sig förtjänta av).

(nej kära lilla mamma, jag ska inte säga det till dem. men jag ska sannerligen tänka det!)

var ute och lekte med wilma. kastade lite kottar och så. en kotte råkade hamna i den överbevuxna sandlådan. och på två röda var en tant ute och frågade om jag verkligen bodde här och sa sedan att hundar inte fick röra sanden. det var visst ohygieniskt. barn är barn och hundar är hundar. jag skrattade henne i ryggen och kastade genast alla kottar mot sandlådan i hopp om att hon skulle vända om och se. önskar bara att det rörde mig i ryggen lika lite som jag ville. men istället så blir jag irriterad. bor ju för tusan råttor i sandlådan...

den ambitiöse hade varit ute och piskat sin matta vid de tomma torklinorna. då kom en tant ut och sa att så får man inte göra. där ska det hänga tvätt...

när jag blir gammal så vill jag bli som sonja och rune. de är de bästa pentionärerna i världen. de har precis lika mkt tid över som tanterna i huset. men istället för att lägga energi på att försöka hitta brister i alla så lägger de all energi att hitta allt som man gör bra. de har sten koll på vad alla har för sig och är vad det verkar som lyckliga med sina liv. de gläds när de går bra för andra och de tröstar när det går dåligt. aldrig har jag behövt känna mig dålig i deras sällskap. för hos dem är jag bra bara att jag är jag.

2 kommentarer:

  1. man kan tänka ännu värre tankar, är man arg ska man vara arg. Är det inte lättare att tänka arga tankar på svenska? /mamma

    SvaraRadera
  2. jo visst är det det. men det är så skönt att i huvudet veta ngt riktigt elakt som de skulle förstå om ja sa det!

    SvaraRadera